Založ si blog

Boh

Človek, priateľ môj drahý, postavil plot okolo jeho pozemku, zavrel svoj dobytok do ohrádky a nakoniec večer pri kozube s čajom v ruke, unavený z tejto namáhavej práce, podobné obmedzenie doprial aj svojmu vedomiu.

Pre ľudí je úplne prirodzené utiekať sa k svojmu osobnému provincializmu a zotrvať v ňom. Je to ľahšie a rozhodne sú to pevné a stabilné základy. Mnohí z nás si však neuvedomujú, že na týchto základoch by malo čosi stáť.

Podstata bytia nás trápila odjakživa. Teda, minimálne mňa, odkedy som dosiahla schopnosť vnímať okolie a jeho systém. Za najväčšie šťastie môjho doterajšieho života pokladám to, že som sa ‚vyliahla‘ v nenábožensky založenej rodine. Narodila som sa slobodná a s možnosťou si vybrať, čo mi jednoznačne uľahčilo život, nakoľko som sa nikdy nemusela porvať so skepticizmom v rámci svojich myšlienok o svojej existencii, prípadne vnútornej vzbure. Bola mi daná možnosť utvoriť si vlastný názor.

Myslím, že ľudia vždy prahli po všeobecnom dobre, a ako dôsledok tejto túžby vznikol Boh. Boh je naše obmedzenie, je to akási pomyselná škatuľka, do ktorej sme zavreli nekonečno. Nečudo potom, že každé náboženstvo obsahuje určité nevysvetliteľné trhliny (nekonkretizujem, každý si je schopný nájsť svoj osobný príklad sám), nekonečno sa zavrieť jednoducho nedá.

Pre všeobecné dobro si ľudia, či chcú alebo nie, musia utvoriť nejaký ten zákon, ústavu povedzme, aby jasne stanovili sebe a iným, ako sa pre jeho dosiahnutie správať. Avšak ústava z roku x nemôže platiť v rovnakom znení pre spoločnosť z roku y. Vyžaduje si novelizáciu, nahliadnutie poza pomyselný múr, v ktorom žijeme. Nakoniec, tento odstavec, ako som si ho spätne prečítala, je tiež hlúpe vyjadrenie toho, čo chcem vysloviť o Bohu a dostala som sa tam, kde som zrovna nechcela.

Prosto povedané, tie tri vznešené písmená, o ktorých to celé je, by možno vôbec nemali existovať. Snaha obmedziť neobmedziteľné pre nás vždy znamenala iba roztržky, hádky, nepochopenie, intoleranciu voči druhým, v mnohých prípadoch viedla k vojnám, čo je presným opakom toho, o čo sme sa všetci snažili. Neuvedomujeme si, že sme súčasťou tohto celku, ktorý už nebudem menovať a nie sme pod ním, nie sme ním riadení, pretože každý jednotlivec na tejto planéte ho tvorí. Sme jedno v splynutí so živým, či neživým, našej mysli dostupným a zároveň aj nedostupným.

Vždy, keď sa ma niekto spýtal, ako si predstavujem Boha, v resp. čo pre mňa samotnú znamená, odpovedala som tomu človeku, či už vyznával také alebo onaké náboženstvo, vetou ‚Boh je všetko‘. A žiadny z týchto ľudí neodporoval, naopak prijal tento názor, hoci si ho samozrejme interpretoval do svojich tradičných myšlienok a názorov. Avšak, nikto ho nepoprel, preto mi v hlave už dlhšiu dobu visí otázka, načo sú dobré všetky náboženské zákony, keď tú jednu danú a nemeniteľnú podstatu chápeme všetci rovnako?

Finalizovanie odlúčení

28.04.2019

Sedíme naproti, dve telá, mäsá, gúľajúc očami k stropným trámom. Naokolo vrava, život, výplň času, ktorý má tvoriť zmysel. Počujem spoje. Sedíme naproti, dve telá, mäsá, a nepočujem nás.

3

04.06.2017

Voľný buď, kto pravdou kosíš súdu spolkov neznanie, nahý staň a zšliapaj bosý ukájavé uznanie. Voľný buď, kto berieš spánok stagnovania harmónii, vyklč stud a zbrieždi ráno vyhostenej ilúzii. Voľný buď, kto citom činíš zemské svoje bdenie, bodri ho a sním mu viny, kto za Psyché sa ženie. Zalepšie je mysľou prskať, čo svätenou vodou, rovnež lež v miesto [...]

2

01.06.2016

Bola som ňou, ona zas mnou v jej očiach, keď objímala som jej kmeň, tancovala som s ňou tmou privinúc sa na zeleň, a náhle strach! Husia koža v jarnom vánku stala sa mi dôkazom vlastnej človečiny, automatu v bdelom spánku, premietajúcim svoje činy. Či patrím tu? Či nepošlapem jej panenskú zem? Či nezamorím jej čistotu pre môj egocentrický sen vtisnúť sa [...]

Zuzana Dolinková

PS, KDH a hnutie Slovensko zbierajú podpisy na odvolanie Dolinkovej

29.04.2024 15:42

Na odchod ministerky vidia viacero dôvodov, najmä ohrozovanie eurofondov a "netransparentné" rozhodnutie v súvislosti s výstavbou nemocnice na Rázsochách.

Vladimír Pčolinský

Súdny proces v kauze exšéfa SIS Pčolinského by sa mal začať 30. mája

29.04.2024 15:20

Pôvodné obvinenie Pčolinského zrušila Generálna prokuratúra SR

polícia, nehoda, motorka, kuriér

Namiesto brzdy šliapol na plyn. Motocyklista v Bratislave vpálil do pizzerie, zranil dve ženy

29.04.2024 15:06

K udalosti došlo v pondelok pred 11.30 h na Povrazníckej ulici.

Si Ťin-pching

Čínsky prezident Si Ťin-pching pricestuje 8. mája na štátnu návštevu Maďarska

29.04.2024 14:49

Čínska hlava štátu bude rokovať so Sulyokom a Orbánom o bilaterálnych politických, ekonomických a medzinárodných otázkach.

nayra

Niečo málo...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 9
Celková čítanosť: 16860x
Priemerná čítanosť článkov: 1873x

Autor blogu

Kategórie